Diensten

Een website beheren houdt niet op bij nieuwe content plaatsen. Want als ik een webtekst publiceer, wil ik ook weten of hij wordt gevonden en begrepen. Kom ik daarin problemen tegen, dan denk ik graag mee over een geschikte aanpassing. De rollen van webredacteur, contentspecialist, eindredacteur, contentmanager lopen bij mij vaak in elkaar over.

 

Webredactie

Even een stukje online zetten? Onderschat de waarde van een goede webredacteur niet. In een goede webtekst:

 

  • is de informatie correct en actueel
  • staan geen tik- of spelfouten
  • staat niet meer dan nodig
  • doen links, contactgegevens en formulieren wat wat ze doen moeten én is de backoffice op de hoogte
  • is de stijlgids goed toegepast 
  • is de tekst scanbaar is; met witregels en tussenkopjes 
  • is de content begrijpelijk voor alle doelgroepen, ook laaggeletterden
  • is de content – ook afbeeldingen en video – toegankelijk voor bezoekers met een auditieve of visuele beperking.

 

Online eindredactie

Als eindredacteur van een website of online platform check ik webteksten en -pagina's op:

 

  • spelling - en stel indien nodig een stijlgids op
  • consistentie van schrijfstijl zoals omschreven in de content strategie
  • functionaliteit en links
  • actualiteit en relevantie van de inhoud
  • gebruiksvriendelijkheid van online formulieren
  • lees- en scanbaarheid
  • toegankelijkheid volgens de WCAG 2.2
  • SEO: vindbaar met de meestgebruikte zoektermen, zowel als zoekresultaat als de weergave van rich snippets en instant preview

 

Contentcreatie

Productie van nieuwe inhoud op basis van verzoeken uit de organisatie en een contentkalender, zoals:

 

  • vaste content; informatie die de gebruiker verder helpt
  • nieuwsartikelen, interviews (live)blogs en sociale media-updates
  • koppen, ankeilers, leaders en streamers voor nieuwsbrieven
  • micro-copy; onmisbare richtingaanwijzers op uw platform.

 

Contentmanagement

Daarnaast pak ik graag klussen aan die kunnen worden geschaard onder de taken van een contentmanager. Zoals:

 

  • samen met het marketing en communicatieteam afspraken over doel, doelgroep, boodschap en schrijfstijl vastleggen in een contentstrategie

  • een stijlgids samenstellen en verspreiden in de organisatie

  • frequentie van publicaties per medium vastleggen in een contentkalender

  • opdracht geven voor het maken van content, intern en extern

  • bestaande content beheren, monitoren en optimaliseren

  • bezoekcijfers en zoekopdrachten verzamelen, duiden, rapporteren en waar nodig verbeteringen voorstellen

  • waar nodig opdracht geven voor gebruikersonderzoek en dit begeleiden

  • een eventuele contentmigratie organiseren en begeleiden. 

 

Doelgroepgericht (her)schrijven

Van lange webteksten met jargon en ingewikkelde zinsconstructies wordt niemand blij. Daarom schrijf ik het liefst op taalniveau B1. Maar met wat moeilijke woorden vervangen of lange zinnen in stukken hakken, ben je er nog niet. 

 

  • Voor wie schrijven we? Met verschillende tools krijg ik inzicht in achtergrond, verwachtingen en voorkennis van de doelgroep. 

  • Analyse van zoekwoorden, pagina en plaats van zoeken (heatmaps) en bouncepercentage geven een beeld van de effectiviteit van de content. Een A/B-test kan een vermoeden met actuele cijfers onderbouwen. 

  • Is er gebruikersfeedback? Kunnen we die anders ophalen met een online enquete of via het klantcontactcenter? 

 

Contentreview met 'De wasstraat'

Je wilt de gebruikerservaring van je applicatie verbeteren maar je hebt de tijd niet om het probleem in kaart te brengen - laat staan het op te lossen. Het hele traject van evaluatie en optimalisatie noem ik 'De wasstraat'. Samen met de klant bepaal ik doel en diepgang van de review. 

 

  • Een contentreview van één specifieke pagina, functionaliteit of gebruikersdoel
  • Een contentaudit waarbij alle pagina's van een website grondig worden geëvalueerd
  • Een expertreview door een team van specialisten op het gebied van gebruikerservaring, zoekmachineoptimalisatie, content design, conversie en customer journey.

 

Training

Alle content is weer actueel en foutloos, formulieren werken goed en het aantal pdf's is minimaal. Om de kennis en ervaring te delen met het team, kun je kiezen voor coachende eindredactie; niet uit handen nemen maar laten zien wat een tekst beter maakt. Voor een grotere groep is een klassikale training heel geschikt, eventueel over meerdere weken met opdrachten om thuis te doen.